Tuesday, August 01, 2006

Jag har varit ett par i två år, men inte min pojkvän.

Idag, den första augusti är det Benns och min tvåårsdag. Den här dagen för två år sedan kom jag tillbaka till Australien för att hälsa på min darling i tre veckor. Hurra. Länge leve kärleken!
Konstigt nog anlände det inte en enda liten blomma eller kort på posten från min älskade i främmande land. Och inget sött sms eller ”jag älskar dig” i telefonluren. Kanske för att det bara är jag i vårt förhållande som firar den här dagen. Benn firar vår tvåårsdag den fjärde april. För en utomstående kan det hela verka lite konstigt och som att vi två har uppenbara problem med kommunikationen. Det kan vi i och för sig också ha, men det är mest när det gäller att torka av diskbänken etc. Hursomhelst är det den fjärde april, dagen då vi allra först träffades, som enligt Benn är den rätta dagen att celebrera.
Själv tycker jag detta är helknäppt. Vi blev väl ändå inte tillsammans den första dagen vi sågs. Inte kunde vi säga den där första kvällen att vi kanske skulle ta och slå våra påsar ihop, skaffa lägenhet och katt. Näpp. Även fast jag var totalt förälskad redan då, där, den första kvällen på stranden i Hervey Bay, så är det totalt omöjligt. Rent relationstekniskt bara måste ett längre förhållande föregås av en viss prövotid tycker jag. Basta!
Så medan vi fortsätter att bråka om detta viktiga datum, där ingen av oss kan ge sig, missar vi en hel radda av härliga små dagar som alla andra par firar med restaurangbesök, romantiska presenter och ljuvliga minnen. Istället sitter vi bittert, en dag var om året, och konstaterar att nähäpp, så viktig var den årsdagen för min flickvän/pojkvän. Kan en lösning på problemet helt enkelt vara att fira två årsdagar varje år? Det innebär ju dubbelt så många rosbuketter, Candle light dinners och smickrande ord. Eller kan detta absolut vältrande i kärlek leda till någon slags obalans. Kanske är det direkt farligt att överdriva så?
Ja, det kan man fundera på för alltid och lite till. Och medan jag gör det, ska jag nog ta och slå en signal till Benn och säga ”hej du, kommer du ihåg vad det är för dag idag?” och säga att han är ganska bra. För det tycker jag ju att han är.

6 Comments:

Blogger Johan F. Wahlberg said...

Lisa & jag har en (1) dag. You've heard the story. ;)
2 skulle iofs vara kuligt.


Bra att du har en blogg nu :D

2:06 PM  
Blogger Therese Ahlberg said...

Lyx med 2 dagar, satsa på det! Men ring Ben och säg att han är bra var dag ändå. Eller blir kanske dyrt, men ofta iaf. Kram till dig från Malmö, ses snart igen! Grattis till bloggen - himla fina färger!

5:06 AM  
Blogger Johanna said...

HAHA! Fredrik anser också att vårt datum är första dagen vi "hookade up" knäppt egentligen. Apromantiskt med två fulla bekanta på en bartömning o eskilstuna som plötsligt beslutar sig för att avvika tilsammans. Men jag har gett med mig och firar nu också den 17 varje månad. ( månader igår!)

Gillar din blogg förresten!

7:09 AM  
Blogger Johanna said...

8 månader skulle det stå...

7:10 AM  
Blogger Frida said...

Hej! Jag hittade hit till slut, du hade skrivit ett @ i stället för en punkt i adressen när du besökte min blogg :)

Jag håller med dig, man kan inte fira årsdag det datumet man först träffades, det gör inte Richard och jag. Men två årsdagar vore ju inte helt fel :)

7:40 AM  
Blogger Pytti said...

coffe och jag har alltid firat den dag då vi träffades för första gången. det var ju då det sa "klick". och så vill man ju fira att man ens vägar möttes, det är ju helt fantastiskt att det blev så ju. kram

8:11 AM  

Post a Comment

<< Home