Sunday, August 06, 2006

A fry up on the rocks please!

Engelsk mat fungerar ofta som ett skällsord för finsmakare. Det är som flygplansmat… fast hela tiden! Dock är det väldigt svårt för engelsmännen själva att förstå den värld de lever i. Ständigt märks detta på min pojkvän Benn.

För ett tag sen besökte vi ”The English shop” i Söderhallarna. Benn fick något lyriskt i blicken när han upptäckte hyllplanen där njurpajer trängdes med leverkorvar. Det är inte lätt att vara engelsman i ett land där det är svårt att hitta mer spännande charkuteriprodukter än Denniskorv. Han hittade även till stor förtjusning Mushy Peas, Pease Pudding och Marmite. Blackpudding (även känt som blodkorv. Koaguelerat och kokat grisblod blandas med grisfett för att få rätt struktur och saftighet samt kryddor. Sedan stoppas allt i ett korvskinn. Mums?) uteslöts från köplistan. Själv var jag feg och inhandlade endast en liten burk svartvinbärsmarmelad och en påse Skittles. Jag kommer aldrig att bli engelsk.

Aldrig har jag betraktat mig själv som ett hälsofreak. Jag älskar onyttig mat och tittar sällan på socker och fetthalter när jag handlar. När man kommer till England är det dock lätt att människor anser en vara någon sorts nyttighetsguru. Kanske beror det på att deras så kallade sunda mat är så skrattretande att man inte kan låta bli att fnissa. Deras bruna hälsosamma fiberbröd är inte grövre än en sirapslimpa från Skogaholm. Vågar inte tänka på vad de skulle säga om de satte tänderna i en bit Kavring.
Den vanlige engelsmannen är också totalt kunskapsbefriad när det kommer till vetskap om GI-effekter etc. Det är en sak att inte följa alla dessa kostråd, men att faktiskt ha missat dem och inte ens vara medveten om att vitt bröd inte är så nyttigt, det imponerar!

Ingen undvek väl tumultet kring teveprogrammet ”Jamies School Dinners”. Serien upprörde mig väldigt och det kändes som om de stackars barnen utsattes för en typ av barnmisshandel. Allt handlar såklart om okunskap. För ingen vill väl medvetet utsätta sina telningar för diabetes, fetma och högt kolestorol. Barnen verkade inte heller kunna ta till sig någon kunskap i skolan på grund av att de helt enkelt inte hade någon energi.
I skolmatsalars paradis Sverige talar man om att ta bort de friterade fiskpanetterna och det är ju bra. Men jämförelsevis har vi nog ingenting att oroa oss för.

Summary for Benn: Hi Poppet. Have you noticed I’m writing about you? Must be really annoying not to understand anything when I’m badmouthing England! Nah, have just been writing about the difference between Swedish/English eating habits. You know like the so called “brown bread” you have over there etc. Talk to you soon!

2 Comments:

Blogger Sannan said...

Jag vill läsa mer! :) Du skriver skojigt.. ses snart när skolan börjar kanske? :Sanna

12:36 AM  
Blogger majsan said...

Hej Sanna!! Tack, det värmde! Det kommer mer snart. Ses snart!
Kram, maja!

1:22 AM  

Post a Comment

<< Home