Wednesday, February 07, 2007

Glöm inte mig inatt John Blund

Innan jag gick och la mig igår tänkte jag "Vad skönt, jag är inte nervös för morgondagens tuffa omkörningslektion". Sedan tänkte jag på hur viktigt det var att jag somnade tidigt eftersom jag skulle gå upp redan klockan halv sex. Den tanken hade spökat i min hjärna under hela kvällen. Och just därför var det omöjligt att somna.

Jag provade allt. Tände lampan och läste, drack mjölk och åt en kaka, gick på toaletten, läste lite till. Jag provade till och med att visualisera mig själv sovande (Tack till Stephen Covey, författaren av Att leva och verka till 100%). Det funkade inte. Varje vaken halvtimme räknade jag ut hur mycket sömn jag skulle få om jag somnade nu... nu... nu... nu... När jag var nere i 1,5 timme till väckarklockan ringde gav jag upp. Jag skulle omöjligt kunna köra bil med 1,5 timmes sömn. Det skulle bli direkt farligt.

Därför ställde jag om väckarklockan och ringde körskolan prick klockan sju. Tanten som svarade blev jätteirriterad när jag sa som det var. "Man måste faktiskt avboka minst tretton timmar innan!" "Jag vet" svarade jag "Men jag hade inte planerat att bara sova en och en halv timme inatt. Jag är ledsen, men jag tycke inte att det känns säkert att köra när jag sovit så här lite". Tanten muttrade. Hon var uppenbarligen inte ett dugg orolig för att jag skulle köra av vägen med hennes kollegor i bilen.

Blir arg för att jag ska ha dåligt samvete. Hade jag ljugit och sagt att jag hade halsfluss hade de inte varit arga. Hatar att man ska få skit för att man är ärlig. Insomnia är också en sjukdom för bövelen!

Ikväll ska jag visualisera mig utvilad och pigg imorgon. Det kan kanske funka bättre.

4 Comments:

Blogger Ica said...

...eller så struntar du i klockan och stress för då kommer du aldrig kunna somna. Lägg dig och säg till dig själv att det inte spelar nån roll om du somnar eller inte. Du får i alla fall lugn och vila. Att vila en hel natt ger med något, även om det är en smula tråkigt. Börja räkna timmarna är hemskt. Inte göra så. Skit i tanten. Om hon inte är mer mån om sina kollegor än så får hon skylla sig själv, eller hon kanske är van eftersom du har sprungit där ett tag nu ;)

1:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vet att det är svårt men när man hamnar i en kan-inte-somna-situation så ska man ALDRIG titta på klockan! Strunta i den! Och en sömnlös natt kan man klara av,värre är det ju om de blir flera i rad. Så ingen stress om man inte skulle somna en kväll :)

5:18 AM  
Blogger Lotta said...

Jag tycker du var jätteduktig som sa sanningen. Själv hade jag definitivt inte vågat och dragit till med lögnen om halsfluss...

11:21 AM  
Blogger Lotta said...

Prutt på tanten förresten!

11:22 AM  

Post a Comment

<< Home