Sunday, October 01, 2006

Bröllopens tid är förbi nu

Allt är på plats nu. Telefon och Internet uppkopplat, digitalteveboxen installerad och tavlorna uppspikade. Det känns skönt att äntligen bo i ett färdigt hem där allt har sin plats. (Lovar att bjuda in er på fika snart, men ni får inte kinka om sittplatserna tar slut.) Ikväll ska jag bara sitta och mysa i min fåtölj och läsa bok (Autografmannen av Zadie Smith)

Så har jag nu i tre veckors tid befunnit mig i ett rus av vackra kläder, högtidliga löften och ståtliga middagar. Känner att jag är skyldig att berätta hur det gick med alla bröllop och möhippebestyr. Det gick fantastiskt bra. En snabb resumé. Syster Helenas möhippa inkluderade bland annat chokladprovning, champagnedrickning (mycket sådan) och musselätning på café Duvel. Efteråt dansade vi lite granna på Stures och syrran njöt av sin sista kväll i frihet.

Två dagar efter var det dags för kompis Elisabeth att bli kidnappad till sin möhippa. Den kvällen bubblade vi i centralbadets jacuzzi, njöt av tjocka vita morgonrockar, åt ändlöst av libanesiska mezes och cirkulerade Stockholm runt i rosa plasttiara.

Och bröllopståget rullade vidare. Den 16:e september gifte sig Helena och Adam i Täby Kyrka. Det kändes lite som att vi lekte bröllop när vi tågade in i kyrkan. Bröllopsparet var underbart vackra och solisterna sjöng strålande iförda folkdräkter från Västerbotten. Servicen på Nygårds värdshus var comme-il-faut och pappa klarade stora talet galant. (Jag gjorde inte bort mig under mitt tal heller.) Hela dagen från frisören till vigseln till middagen till jazzbandet till hejdåvinket kändes som en dröm. Jahapp, nu är hon gift syrran. Min syster, är hon inte lite för liten för sånt? Underbart att se alla släktingar och vänner samlade för en gångs skull.

Veckan efteråt var det Elisabeth och Staffans tur att knyta hymnens band (efter denna månad har jag anammat en ny smörig vokabulär.) i samma kyrka. Var lite skönt att bara sitta i ”publiken” denna gång och kunna njuta fullt ut. Prästen hade lite Runar touch över sig, var blonderad och solbränd. Misstänker att han tänker försöka sig på en bana som tv-präst framöver. Även denna gång var brudparet grymt snygga och jag började böla så fort de klev in i kyrkan. Väl ute ur kyrkan gjorde jag en groda och råkade sula mitt ris på tjejen framför mig istället för på bröllopsparet. Hon blev ganska förvånad, men ingen blev skadad.

Bröllopens tid är förbi nu. I alla fall för ett tag framöver. Vi får väl se vem som blir näst?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home