Wednesday, October 11, 2006

En stjärna i himlen

Mobbning – Att systematiskt trakassera någon eller några i en viss social miljö.

Jag har aldrig blivit mobbad. Jag har aldrig känt någon som blivit mobbad. Självklart har jag sett någon som blivit mobbad men tyvärr sällan aktivt gjort något för att hjälpa till. Jag skäms för att erkänna att jag tyckte att det kanske inte riktigt var mitt problem och att jag hade egna grejer att tampas med.

100 000 barn mobbas i Sverige. Ett hundra tusen barn. Visst är det svårt att förstå vad den där siffran betyder?

Så en dag träffar man någon som är liten, mjuk, ljus och fullständigt oskyldig och som är en av de där siffrorna. Fast hon är mycket mer än en siffra. Hon är en människa. Som blir mobbad. Och det skär i hjärtat och jag gör allt jag kan för att stötta. För helt plötsligt har jag blivit stor och har mycket mer mod och kraft än vad jag en gång hade.

Men jag tänker på alla de små, mjuka, ljusa och fullständigt oskyldiga (och för all del de mörka och stora också!) som jag missade när jag var yngre. Som jag hade kunnat börja stötta redan då. Det är fegt att skylla på att man är rädd. Alla kan trotsa sin rädsla. Jag var bara lat och bekväm.

100 000 barn mobbas i Sverige.

Men hoppet tänds också ibland. När man hör om en fjortonåring som vågar vara den som skriker NEJ! Som vågar offra sin trygghet framför andras rättvisa. Som inte är så förbannat feg som jag var och som inte glömmer bort att bry sig. Det är inte alltid så lätt när man är fjorton. En stjärna i himlen till alla er.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

tyvärr är det ju lättare att bara gå förbi och låtsats att inte se.... en ros till de som vågar göra något!!

Nu går det ju att kommentera även om man inte är en "Blogger" :)

8:50 AM  
Anonymous Anonymous said...

ja det gör det ju. duktig du har varit som fixat. jag träffade en person i veckan som blivit mobbad i 14 år. han var bitter och ledsen och helt förstörd av det. det kändes svårt att säga ngt som skulle kunna ge honom de åren tillbaka. men han sa iaf att han var så glad för först på Mdh hade han blivit accepterad och fått kompisar. Ellen och du gör ett bra och viktigt jobb. var stolt över det.

11:46 AM  
Blogger majsan said...

jajamen, nu var det fixat. Inte så svårt, bara man vet om det ju.

ja vad säger man till ngn som blivit mobbad? Visst är det svårt. Och hur får man någon som mobbar att inse hur verkligt djupt de kan få en annan människa att sjunka.

Får jobba på det, ett litet steg i taget.

2:09 PM  
Blogger Sannan said...

man behöver inte säga något särskilt, man behöver inte ens förstår.. bara någon lyssnar och finns där så är det tusen gånger mer värt än att säga "nä va taskiga" eller "hur kunde dem?".. den sista frågan är något man aldrig kan svara på.. svaret vet bra mobbaren- den mobbade får leva med att aldrig veta varför man inte dög..

Oj nu blev jag blödig men så är det..

2:17 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ja visst är det svårt, ibland känns det rätt hopplöst, men man gör nog mer nytta än man tror genom att bara finnas och lyssna...

12:44 PM  

Post a Comment

<< Home