Monday, October 02, 2006

Ångest. Tokångest.

Så fort en körlektion närmar sig blir jag toknervös och börjar må illa. Jag får en sådan grym prestationsångest och vet knappt vad jag ska göra av mig själv. Det känns ibland omöjligt att njuta av andra saker i tillvaron bara för att jag vet att "imorgon har jag en körlektion". Jag trodde det skulle släppa efter att man tagit ett par lektioner, men det gör det ju inte!

Och så tycker jag så illa om att göra något dåligt. Jag vet att jag är där för att lära mig, men så fort jag inte klarar ett moment vid första eller andra försöket känner jag mig helt värdelös. Jag vill köra med min körlärare efter det att jag lärt mig köra bil, så att jag slipper visa mig från min dåliga sida.

Det går inte jättedåligt för mig, lite långsamt, men framåt. Alla är vi ju olika. Antar jag. Jobbigt att jag inte kan banka in det i min skalle. Jag tycker det är helt okej om andra inte lyckas på en gång, men när det gäller mig själv är kraven skyhöga. Väldigt dumt.

Jag blir så himla besviken. Önskar att jag bara kunde tycka att jag var lite bra och coola ner mig lite.

Cheer me up please.

6 Comments:

Blogger SkäggMike said...

Varför denna prestationsångest? Maja, tjejen som fixar bröllop och grejer behöver ju inte vara orolig för lite bilkörning!

So what om du inte klarar det på första eller andra försöket? Ju mer du kör på körskolan, desto bättre kommer du ju vara när du kommer ut "på riktigt".

Jag tycker i alla fall att Maja är en väldigt bra en, som faktiskt får göra saker lite långsammare om hon känner för det. ;)

2:54 PM  
Blogger majsan said...

Tack Micke! Det behövdes. För nu gäller det. Under den här lektionen ska jag tänka på att min körlärare inte kan baka bröd och har skilt sig tre gånger. Och jag, jag gör ju jättegott bröd!

Positivt tänkande, poitivt tänkande!

10:51 PM  
Blogger Linda said...

Jag läste det först som att du börjat sjunga i kör.
Undrade lite förvirrat hur det kunde få dig så nervös.
Vad spånig jag är haha.
Du har inget att oroa dig för. Du kommer ju sopa mattan med alla andra bilister sen ska du se.
Ta allt i den takt som känns bra för dig.
Djupa andetag.
Kram på dig

12:11 PM  
Blogger majsan said...

Va rolig du är Linda! Jag läste om texten som att det handlade om att sjunga och jag verkar ju helt neurotisk. Underbart! Blev genast på bättre humör. Tack för den! Kram kram!

1:49 PM  
Blogger Johanna said...

JAG tycker att du är lite bra! MYCKET bra för att vara ärlig! Du kommer att klara det här galant och sen ska vi låna fredriks skruttoscar och cruisa runt i etuna och åka till västerås varje dag!!!!

KRAAAAAM

12:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Du har absolut inget att oroa dig för när det gäller bilkörning. Det finns så många riktigt katastrofalt usla bilförare (som förmodligen har giltigt körkort) att du kommer att stå dig galant i konkurransen! He he.
Lycka till! :o)

5:54 AM  

Post a Comment

<< Home