Tuesday, April 03, 2007

Brrrrrrrrrrrrrrrrrrruuum!!

Den 17 augusti började den långa resan mot körkortet. Idag den 3:e april (historiskt datum, anteckna noga nu!) tog jag ÄNTLIGEN körkort och nu behöver jag aldrig mer någonsin ta en endaste körlektion igen. Men hur lätt var egentligen den här resan då? Nedan följer några citat från bloggen nedskrivna under hösten och vintern.

Februari: Dagen innan min omkörningslektion lät det så här:
"Man måste faktiskt avboka minst tretton timmar innan!" "Jag vet" svarade jag "Men jag hade inte planerat att bara sova en och en halv timme inatt. Jag är ledsen, men jag tycke inte att det känns säkert att köra när jag sovit så här lite". Tanten muttrade."

Januari: En sen kväll på Raw:
"träffade min körskolelärare och ropade åt henne att hon inte kunde dricka sprit och köra bil samtidigt"

Deember: Dagen innan halkkörningen:
"Innan jag körde på halkbanan hade jag hört historier som att instruktörerna ropade i radiosystem över hela banan: ”Du där, i bil fem, vad i helvete håller du på med? Det där gick väl inte så bra?”. Just därför var jag ganska rädd."

Oktober: Min första jättedumma trafikskola går i konkurs
"Utbildningschefen, en man med mycket hög röst, berättade lite skadeglatt till en annan anställd: ”Vet du vad jag läste i tidningen imorse? City trafikskola har gått i konkurs. De har skatteskulder på 280.000 kronor!”

September: En lektion med den förste elake trafikläraren
"Det är inte meningen att man ska vara ledsen varenda gång man går från en lektion. Det är lätt att man blir det när ens körlärare varenda gång avslutar en lektion så här: ”Om vi ska summera det här lilla gumman, så ska vi titta på allt du gjorde fel.” Trafikläraren rabblar nu upp alla fel. ”Jaha, vi ses imorgon då”. Visst låter han som en inspirerande och peppande man?"

Augusti: Efter en dag när jag hade prestationsångest
"Jag vill köra med min körlärare efter det att jag lärt mig köra bil, så att jag slipper visa mig från min dåliga sida."

Det är inte svårt att se att min körskoletid varit genomsyrad av en del nervositet, tårar och frustration. Men så vände det till slut och mina underbara körlärare Sara och Linda på BilochMC-skolan hjälpte mig igenom allt. Tack till er!

Är vansinnigt glad att jag gjorde det här. De som känner mig sedan länge tillbaka vet att jag blev en smula nervös när jag fyllde 18 och folk började ta körkort. Men själv vågade jag ju inte! Nu har jag visat var skåpet ska stå och tänker helt osvenskt tycka att jag är BRA BRA BRA!!


Nu gäller det bara att bli rik så att jag kan köpa den häääääär fina


12 Comments:

Blogger Elisabeth said...

Grattis till körkortet! bara att börja spara till finbilen nu =) kram

8:50 AM  
Blogger Lotta said...

Åhhh grattis! Vad glad jag blir:)

9:43 AM  
Blogger Pytti said...

fy tusan vad härligt! supergrattis!

10:18 AM  
Blogger Johanna said...

ååå va bra! Grattis duktiga Maja!

1:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis till körkortet, lite sent jag vet! Jag har en liten fråga! Jag ska nu välja körskola i E-tuna men har lite svårt. Jag hade siktat in mig på POAS men dem är typ fullbokade. funderade över City, dem verkar fortfarande finnas kvar fast folk tror att dem har lagt ner! Men tycker du att man helst inte ska gå där? Är bil och Mc skolan mycket bättre? Vad rekommenderar du?

Tack på förhand,
Mvh
Lilly

11:28 AM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis!
Ska man börja vara rädd på gatorna i Etuna nu..? ;o)

12:18 AM  
Blogger majsan said...

Lily!! Underbart att jag har en chans att varna dig för att välja city trafikskola! fruktansvärt ställe! Slösa inte dina pengar där, jag lärde mig ingenting och blev utskälld av min körlärare varje lektion. Dåliga rutiner, ingen klass på teorin och man kände sig inte ett dugg omhändertagen!

Rekommenderar verkligen att du kör med BilochMC-skolan. Underbar atmosfär och trevliga lärare. Ordning och reda och mkt bra service!! Annars har jag hört mkt gott om Lasses trafikskola, men där har jag inga egna erfarenheter.

Lycka till med körkortet!!

2:33 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hejsan! Tack så jätte mycket för att du svarade på mitt inlägg, uppskattar det! Ok då vet jag inte, inte undra på att dem verkar ha massa lediga körtider medan dem andra skolorna inte har det. Hur lång tid tog det för dig att ta körkort! Körde du något privat? Men är det inte väldigt dyrt på Bil och Mc? La du ner en massa pengar? Oj, nu vart det lite mycket frågor! Är bara lite orolig!
Kram,
Lilly

6:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

GRATTIS till körkortet!! En exta vuxenpoäng - pling!

5:47 AM  
Blogger majsan said...

Hej igen Lilly,

Ja på City brukar det ju inte vara ngt problem med att få tider. jag tyckte också att det var konstigt. Jag ringde runt till lite olika körskolor och tyckte att de flesta hade ungefär samma priser. På Bil&MC kostar en lektion a 70 min 720,- Jag körde ingenting själv så mitt körkort blev väldigt dyrt tyvärr. Men har du någon att köra med vid sidan om behöver du ju inte ta lika mga lektioner alls. Då kanske det räcker att ta ngn lektion i veckan och sen göra mängdträning hemma. Mkt handlar ju om att man måste sitta och nöta in saker, få körvana etc, och det kan du ju lika gärna göra på egen hand. Hoppas det går bra. Håller tummarna för dig.

Kram, maja

12:14 AM  
Anonymous Anonymous said...

Nämen grattis Maja! Vad kul för dig! Usch jag borde också verkligen ta tag i det där! :S

2:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

Grattis!!! Shit vad fort det gick. Richard tog sitt körkort i fredags, fredagen den 13, hihi. Han har hållt på i hur många år som helst känns det som...

1:10 AM  

Post a Comment

<< Home